מערכת בטיחות חכמה לרכב
תאונות הדרכים בישראל הן תופעה רחבת היקף שנעשים ניסיונות רבים לצמצמה ככל האפשר. אחת הדרכים לעשות כן היא לפתח כל הזמן מערכות בטיחות חדשות לרכבים, המיועדות לסייע לנהגים להקטין את הסיכוי להיות מעורבים בתאונה. אחרי הכל, גם הנהגים הטובים והזהירים ביותר יכולים להיות מעורבים בתאונות דרכים בגלל שבריר שניה של חוסר תשומת לב, נהג אחר על הכביש או פשוט חוסר מזל.
חשוב לזכור שכל מערכת בטיחות לא תחליף לעולם נהיגה זהירה או פעולות בסיסיות לשמירה על בטיחות. דוגמה בולטת לכך היא בדיקת תקינות מצברים שכדאי לבצע מעת לעת על מנת לוודא שלא קיימות תקלות כלשהן באספקת הכוח למערכות השונות של הרכב. מלבד העובדה שמצבר תקול עשוי לפגוע ביכולת הרכב להניע, הרי שבמקרים מסוימים הוא יכול גם לפגוע בחלק ממערכות הבטיחות.
סוגי מערכות בטיחות לרכבים
לכל רכב ולכל יצרנית רכבים יש מערכות בטיחות שונות במעט, ולהלן נפרט על הנפוצות ביותר. מערכות הבטיחות שתפורטנה להלן משפרות את בטיחות הנסיעה באופנים שונים וחלקן עשויות להשתלב יחד.
כריות אוויר
המערכת הוותיקה היא עדיין אחת היעילות ביותר במניעת חבלות ראש וחזה כתוצאה מפגיעת רכב בעצם שנמצא מלפנים. זאת באמצעות התנפחות מהירה של כריות אוויר ברגע שהמערכת מזהה פגיעה בצידו הקדמי של הרכב.
במקרים מסוימים ההתנפחות המהירה של הכריות עלולה דווקא לגרום חבלה במקום למנוע אותה, ולכן בשנים האחרונות יותר ויותר רכבים משלבים את מערכת כריות האוויר עם מערכות אחרות, כגון מערכת אוטומטית למתיחת חגורות בטיחות: ברגע שמזוהה פגיעה ברכב, חגורות הבטיחות נמתחות ומצמידות את הנהג והנוסעים אל גב מושביהם כל מנת יישבו במצב נכון והפגיעה בהם תהיה מינימלית.
מערכת ABS
אחיזתם של הגלגלים בכביש חשובה מאוד כדי למנוע אובדן שליטה ברכב. במקרים מסוימים, כגון בעת נסיעה על כביש רטוב או משטח אחר שרמת החיכוך שלו קטנה, לחיצה על הבלם עלולה לנעול את הגלגלים ולגרום לנהג לאבד שליטה על הרכב.
מערכת ABS נועדה למנוע את המצב הזה באמצעות תרגום אוטומטי של הלחיצה הארוכה של הרגל על הבלם לסדרת לחיצות קצרות. כך נשמרת שליטה טובה יחסית של הנהג ברכב, אם כי מרחק הבלימה עשוי להתארך.
מערכות רוורס משולבות מצלמה
אחד המקומות שבהם שדה הראייה קטן ולעיתים אף לא קיים כלל הוא אחורי הרכב, ועל כן יותר ויותר רכבים מגיעים עם מצלמת רוורס או לכל הפחות חיישנים המתריעים מפני הימצאות חפצים כאשר הרכב נמצא בנסיעה לאחור.
מערכות חיישני רוורס משולבות מצלמה מאפשרות לא רק לדעת שקיים משהו מאחורי הרכב אלא גם לראות אותו, כדי לדעת האם מדובר למשל בעץ או חתול, ולקבל החלטות טובות יותר בנהיגה לאחור.
סיכום
חשוב לציין שכל המערכות הללו ורבות אחרות הן רק מערכות עזר לנהג. אין להסתמך עליהן בלבד אלא להשתמש בהן בתבונה תוך כדי נהיגה זהירה, נכונה ועל פי החוק.