בלוג הבטיחות

ביטוח לנהג חדש וצעיר – בטוח יותר, זול יותר

11.08.2016

קבלת רישיון נהיגה מהווה צעד חשוב בהתבגרות של ילדינו ובדרך שלהם לעצמאות. עם זאת, אנחנו כהורים לנהגים חדשים נאלצים להתמודד בשתי חזיתות חדשות: הראשונה היא הדאגה לילדינו, הנהגים חסרי הניסיון. השנייה היא הוצאות הרכב המאמירות עם קבלת הרישיון של ילדינו.

עם הצטרפותו של נהג חדש לנסיעה ברכב המשפחתי, חברות הביטוח מעלות את הפרמיות בביטוח החובה ובביטוח המקיף לרכב בסכום של 2000-4000 שקלים לשנה, לתקופה של שש שנים. כלומר – מדובר בהוצאה נוספת של 18-24 אלף שקלים בשנים בהן מוגדר הנהג כצעיר רק על הביטוח לרכב.

שש שנים של עלויות ביטוח גבוהות

דנה, אמא למיכל מספרת: "מיכל קיבלה את רישיון הנהיגה שלה לפני כחודש וביקשה לנהוג על הרכב המשפחתי. מיהרנו להתקשר לחברת הביטוח כדי לכלול אותה כנהגת ברכב. הופתענו לגלות שעלות הביטוח השנתית שלנו קפצה מ- 2800 שקלים ל- 5500, בשל הכללתה של מיכל כנהגת ברכב. החלטנו לעשות סקר שוק וגילינו שהמצב דומה בכל חברות הביטוח בישראל. כשביקשנו להבין מדוע הקפיצה במחיר, הסבירו לנו שחברת הביטוח מודעת לסטטיסטיקות על תאונות הדרכים של הנהגים הצעירים ולכן היא מגנה על עצמה בפני הוצאות פיצוי גבוהות למבוטחים. אז לאחר ששילמנו את עלויות לימוד הנהיגה, נוספו להן עלויות הביטוח הגבוהות והדאגה לשלומה של מיכל כאשר היא נוהגת באוטו"

כידוע, חברות ביטוח הן גוף כלכלי שנועד ליצור רווח לבעליו. לשם כך חברות הביטוח מנהלות מודלים של ניהול סיכונים. כלומר – הן בודקות מי מהנהגים מעורב יותר מאחרים בתאונות דרכים ומתמחרות את פוליסות הביטוח לפי הנתונים הסטטיסטים שברשותן. נהגים צעירים מעורבים ביותר מ- 30% יותר תאונות דרכים מאשר כל קבוצת גיל אחרת. יתר על כן, שיעור המעורבות שלהם בתאונות דרכים קשות וקטלניות גבוהה גם היא.

חברות הביטוח עוקבות מקרוב אחרי הנתונים הסטטיסטיים בכל הנוגע לתאונות דרכים. מניתוח הנתונים הללו עולה כי במהלך שש השנים הראשונות לקבלת הרישיון, נהגים צעירים מעורבים בתאונות דרכים קשות, שבעקבותיהן נגרמים נזקים כבדים, הן ברכוש והן בגוף ובנפש. חברות הביטוח אמורות לפצות את המבוטחים על פגיעות אלה ולכן הן בוחרות להעלות את מחירי הפוליסות במהלך כל שש השנים האלה, כדי למנוע מהחברות עצמן להיגרר להוצאות כבדות ואולי אף להפסדים בשל פיצויים גבוהים למבוטחים.

2016-08-11_105637

איך מתמודדים עם מחירי הביטוח הגבוהים?

חברות הביטוח מבינות כי העלויות הגבוהות יוצרות עול כלכלי על המשפחה ולכן, הן יחד עם משרד התחבורה ומשרד האוצר מחפשים דרכים שיוזילו את הוצאות הביטוח מחד וימנעו תאונות מאידך. אחת הדרכים היא מערכות הבטיחות וההתראה לרכבים. בשנים האחרונות תחום זה נמצא בהתפתחות מתמדת ומדינת ישראל, כמו מדינות רבות אחרות, מכירה בתרומה של מערכות אלה לחסכון עצום במשאבים ובחיי אדם. סיבה זו הובילה את משרד האוצר להנחות את המפקח על הביטוח ושוק ההון עוד ב- 2013 לבנות תכנית הטבות בביטוח הרכב לנהגים שיתקינו מערכות למניעת תאונות דרכים.

לאחרונה הודיע שר התחבורה כי בכוונתו להעמיק את ההטבות לנהגים שיתקינו את המערכות האלה ולהעניק הנחה משמעותית של עד 30% במחיר הרישוי השנתי ברכבים בהם תותקן מערכת למניעת תאונות דרכים. מערכות אלה חשובות במיוחד ברכבים המשמשים נהגים במגוון גילאים, לרבות נהגים צעירים, וחסרי ניסיון. זאת משום שהן מתריעות על נהיגה מסוכנת ומסייעות לנהגים החדשים לרכוש הרגלי נהיגה בטוחים.

מה שהתחיל בכריות אוויר והמשיך למערכות למניעת נעילת גלגלים (ABS) ומערכת לבקרת יציבות (ESP) מתרחב היום למערכות למניעת תאונות דרכים, המשלבות רדאר ומצלמה ומונעות תאונות באופן אקטיבי.

גם לשלם פחות בביטוח וגם לנסוע בטוח? זה אפשרי!

הראל, אחת מחברות הביטוח המובילות בישראל, החליטה להוביל את שוק הביטוח לצעירים והרימה את הכפפה. החברה משיקה בימים אלו פיילוט במסגרתו בעלי רכב שבו תותקן מערכת איווקס, יזכו בהוזלה משמעותית של מחיר הפוליסה לנהגים צעירים וייהנו מביטחון ומראש שקט באמצעות המערכת.

"מדובר בהקלה של ממש", אומר ירון נחמיאס, שביתו נועה הוציאה רישיון לאחרונה. "השילוב בין הדאגה והחרדה לנועה ובין הקפיצה במחיר הביטוח לרכב יצר עול כבד על המשפחה. הפתרון שהראל ו- AWACS מציעים סוגר לנו את הפינה. ראשית, נחסוך סכום משמעותי שמתפרס על שש שנים ובמקביל, נועה כבר לא לבד באוטו. המערכת שומרת עליה ומלמדת אותה הרגלי נהיגה נכונים".

למה איווקס?

הבחירה של הראל במערכת למניעת התאונות של איווקס אינה מקרית. המערכות למניעת תאונות דרכים שמשווקת החברה הינן מערכות בטיחות אקטיביות (שאינן מתערבות) אשר מטרתן לסייע לנהג להימנע מתאונות דרכים הנגרמות כתוצאה מחוסר תשומת לב או הסחת דעת של הנוהג ברכב. המערכות קולטות את נתוני הדרך במהלך הנסיעה ומנתחות את המידע המתקבל (טווח מרחק, מהירות וזמן). כאשר המערכות מזהות מצב סכנת תאונה הן מתריעות לנהג, במטרה שיספיק להגיב בזמן.

סוגי התאונות אותן יכולה למנוע המערכת

* תאונות 'חזית צד', 'חזית בחזית' או התהפכות- עקב סטייה מנתיב הנסיעה והתנגשות ברכב בנתיב מקביל, או חזיתית ברכב ממול בנתיב דו מסלולי.
* תאונות התנגשות 'חזית אחור' – סגירה להתנגשות עקב בלימת פתע של הרכב לפנים.
* תאונות התנגשות ברכב שלפנים – עקב אי שמירת מרחק מהרכב שלפנים.
* תאונות התנגשות 'חזית אחור' ברוכב אופנוע או ברוכב אופניים.

כתבו תגובה

מלאו פרטים והוסיפו תגובה, הפרטים לא יתפרסמו ולא ישמרו במערכת